NO57
enesetapja
ERDMAN/OJASOO/SEMPER
Enesetapja" on 20. sajandi vene kõige legendaarsem näidend. Stanislavski tahtis lavastada. Keelati ära. Meierhold tahtis lavastada. Keelati ära. Meierhold tegi ikka. Partei esimesed ninad olid esietendusel, naersid end kummuli ning - keelasid ära. Ja see oli alles algus.
Komöödia hakkab tavaliselt äärmiselt tõsisest olukorrast.
Olukorrast, mis oleks tavaelus liigagi karm. Aga kui inimene näeb
sellist olukorda enda ees teatrilaval, kus see on turvaliselt siiski
ainult väljamõeldis, on see vaataja jaoks vabastav. Ja just see
vabanemine ajabki pidurdamatult naerma. Nii seletavad teoreetikud
naermise mõju teatris. Aga Nikolai Erdmani näidendi „Enesetapja“ puhul
kehtib see veelgi enam, sest tegu ei ole rangelt võttes isegi komöödia
vaid traagilise farsiga.
Ühel tüübil keevad emotsioonid nii üle,
et kõige loogilisem lahendus tundub olevat otsustada end parem lihtsalt
ära tappa. Kõik! Kaua võib! Kogu pidu! Aitab jamast! Vähemalt nii tundub
peategelast ümbritsevatele inimestele. Enesetapp ja pääsemine oleks
lunastus, talle ja kogu ühiskonnale – viimane, aga see-eest tõeliselt
julge ja otsustav tegu, mis lõpetaks selle lõputult tammuva olme kõigis
tema küll liigagi inimlikes, aga siiski, nõrkustes. Olukord on
äärmuslik, aga farss ongi tihendatud žanr.
Karmist algolukorrast
hoolimata peetakse seda näidendit üheks 20. sajandi parimaks komöödiaks.
Paradoks. Kujundlik, sotsiaalne, irooniline, sarkastiline, igavikuline,
tabav, julge. Ta on kõike korraga. Lisaks sellele veel teravmeelselt
kiire dialoog ja ootamatute pööretega süžee, mis lõppeb hoopis mujal kui
seal, kus algas. Pöörane. Ja just selline on Nikolai Erdmani
„Enesetapja“.
Teater NO99 mängib Tiit Ojasoo lavastust mitte oma
majas, vaid Vene Teatris. Loomingulised põhimõtted, millest Vene Teater
viimasel ajal lähtub, on meile väga sümpaatsed ja meie omadele sarnased –
sestap oleme juba mõnda aega tahtnud koostööd teha.
„Enesetapjat“
mängime Vene Teatri suures saalis. Viimasel paarikümnel aastal on üle
maailma valitsenud suundumus, et mängitakse pigem väikestel lavadel. Aga
noored näitlejad Tiit Ojasoo kursuselt Lavakunstikoolis, kes
moodustavad „Enesetapja“ trupi, mängivad suurel. Ja siis veel paljudel
lavadel üle Eesti. Vaat nii. Pange naer valmis.
Lavastaja Tiit Ojasoo
Kunstnik Ene-Liis Semper
Laval Jaanika Arum, Markus Dvinjaninov, Marian Heinat, Linda
Kolde, Rea Lest, Jörgen Liik, Roman Maksimuk, Veiko Porkanen, Helena
Pruuli, Jarmo Reha, Reimo Sagor, Simeoni Sundja, Ragnar Uustal, Kärt
Tammjärv ja Linda Vaher Lavakunstikooli XXVI lennust.
Esietendus 12. oktoobril 2013 Vene Teatri suures saalis
Etendus kestis kolm tundi, ühe vaheajaga.