no77
praht, linn ja surm
FASSBINDER/ÕUNPUU
Rainer Werner Fassbinder (1945-1982) oli Saksa filmilavastaja, näitleja, stsenarist, teatridirektor, multitalent, imelaps, operaator, paljude meelest värdjas, paljude meelest kaunishing, produtsent, helilooja, enfant terrible kunstnike seas ja kunstnik par excellence inimeste keskel, näitekirjanik ja geenius. Oma lühikese elu jooksul küttis Fassbinder valmis 40 täispikka filmi ja kirjutas 24 näidendit, muu nipe-näpe sinna juurde. Aga see ei olnud kunstipanemine. Fassbinderi loomingu keskmes on inimene kogu tema vastuolulisuses, keda Fassbinder armastab – ilma sentimentaalitsemata – ka siis, kui inimene on eemaletõukavaim olend maailmas.
"Praht, linn ja surm"
valmis 70ndate keskel. Mõnedel andmetel kirjutas ta selle koos
näitlejatega improviseerides, teistel andmetel jällegi ühe lennureisi
jooksul Frankfurdist Dakari. See transilaadne näidend ei ole "klassika".
Ta ei ole isegi "lugu". See on lõige ühiskonna südamesse, kus elatakse low-fi elu high-five
unistustega. Kõik tegelased siin näidendis alates Roma Bst ja lõpetades
Franz B, Väikese Printsi ning Rikka Juudiga, on inimesed, kellelt
nulltolerants võtaks esimesena pead maha. On siis nemad vägivaldsed, kui
nad elada püüavad? Või on keegi teine? Sest keegi peab ju vägivaldne
olema – muidu ühiskond ei toimiks.
Veiko Õunpuu
on filmirežissöör. Te olete tema loomingulisi seisukohti näinud filmides
"Tühirand", "Sügisball" ja "Püha Tõnu kiusamine". Ja nüüd: "Praht, linn
ja surm".
Lavastaja Veiko Õunpuu
Kunstnik Laura Pählapuu
Osades Teater NO99 trupp:
Mirtel Pohla, Gert Raudsep, Tambet Tuisk, Inga Salurand, Risto Kübar, Andres Mähar, Marika Vaarik,
Sergo Vares, Jaak Prints, Rasmus Kaljujärv
NB! Lavastuses kasutatakse kunstverd. Lavastus ei ole soovitatav alla 16-aastastele.
Esietendus 12. veebruaril 2010
Etenduse pikkus umbes 2 tundi. Etendus on ilma vaheajata.
PS
Anne Lill:
Võiks meenutada Aristotelese arutlust selle kohta, missuguse kannatuse
nägemine mõjub traagiliselt. See ei saa olla halva inimese kannatus
(see jätab külmaks, kuna on ära teenitud) ega väga hea inimese kannatus
(see tekitab ahastust ja nördimust). Tuleb leida kolmas võimalus. Seda
kolmandat võimalust väga erinevates vormides ja olukordades kreeka
tragöödias on otsitudki. Ja nii, et see puudutas igat kreeklast. Mis
puudutab aga meid kõiki ja praegu? Hea ja tundlik kunst peaks selle
ükskõik mis vormis üles leidma.