Brecht ja NO99 hoiatavad enesetapjaliku sõjaparanoia ohtlikkuse eest
Trummid
löövad aina valjemini
Kui ma seda näidendit kirjutasin, kujutasin ma ette, kuidas mitme suurlinna lavadelt kostab näitekirjaniku hoiatus. Hoiatus selle kohta, et see, kes tahab kuradiga hommikust süüa, peab seda tegema pika lusikaga. Võib-olla see oli minust naiivne ... Lavastusi, millest ma unistasin, ei sündinud. Kirjanikud ei suuda kirjutada nii kiiresti, kui kiiresti valitsused suudavad sõdu korraldada: sest loomiseks tuleb kõigepealt mõelda.
Bertolt Brecht
Teater
NO99 siiski jõudis siiski veel hoiatada. Ehkki võib-olla on
ärinaine Anna Fierling, keda kutsutakse Ema Courage'iks, juba
saatuslikust teeristist möödunud ja sõidab mööda teed, mis viib
otse põrgusse.
Nüüd
tuleb teha kõik hädavajalikud ettevalmistused, jätta hüvasti
lähedastega, sest keegi ei tea ette, kes jääb ellu ja kes sureb.
Neil viimastel päevil sureb palju inimesi. Minu armas kodumaa
suundub peagi oma ajaloo süngeimasse perioodi, sest ta osaleb idas
vallanduvas julmas ja apokalüptilises sõjas. Mind panevad sügavalt
muretsema meid ees ootavad tagajärjed, sest sõjatrummid löövad
üha valjemini.
Tema
Ekstselents Suurbritannia kuninganna Elizabeth II kohtumisel
Cantenburgy peapiiskopi Justin Welby ning Moskva ja kogu Venemaa
patriarhi Kirilliga.
Eelmisena
esietendus Teater NO99-s tõlgendus Shakespeare'i „Suveöö
unenäost” - uskumatult kaunis ja esteetiline lavastus koos
sümfooniaorkestri ja live videoga. Õunpuu seni viimaseks
filmiks oli „Free range” - lugu noormehe leppimisest reaalsusega.
Õunpuu loomingu kontekstis, keda oma varasemate filmide järgi oli
teda peetud vaat et Eesti oma von Trieriks või Pasoliniks, oli
selline süžee ootamatu.
Kuid kindlal sammul on saabunud aeg, mil tuleb unustada esteetikapüüdlus ja reaalsusega leppimine ning naasta sotsiaal-kriitilise kunsti manu. Kunsti kui hoiatuse juurde.
Õunpuu
lavastus on ebatavaliselt (võrdluses Teater NO99 teiste
sotsiaal-kriitiliste töödega) askeetlik. Ei mingit videot;
stsenograafia (kunstnik Kairi Mändla) on äärmuslikult napp ja
äärmuslikult väljendusrikas: ruugete laikude (kuuli- ja tuumalöögi
märkidega) kaetud sein, mille alumises ääres on auk, millest
tegelased ronivad neljakäpukil ja küürakil välja nagu hauast.
Hiljem liigub seesama sein aeglaselt ja pöördumatult tumma Kattrini
(Rea Lest) poole just nagu sõja masinavärk ise, mis surub maha
kõik, kes on ta teele ette sattunud.
Sõjal
on kaks nägu. Irvitav lõust ja koletise põlevad silmad ning
„ametliku idioodi” tuim füsiognoomia, mis laulab „Me oleme
vahvad sõdurid, meid armastavad noorikud” (ehkki pole välistatud,
et ta vaid teeskleb uljust). Esimese on joonistanud Brecht, teise
Hašek.
Ja
kestku sõda sada aastat veel
Brecht pidas „Ema Courage'i” näidiseks oma eepilisest teatrist. Eepilises teatris „põimub dramaatiline tegevus eepilise loo-jutustamisega, autoripositsiooni ja autori isiksust ei varjata, see kostub avatud tekstiga. Toimib nö „võõritusefekt” - lavalist tegevust näidatakse ootamatu nurga alt. Lisaks toimib ka „distantseerimisprintsiip”, mis laseb näitlejal väljendada oma suhet tegelasesse. Lava publikust eraldav „neljas sein” on lõhutud ja näitleja võib suhelda publikuga vahetult.”
Eepilise
teatri puhul peetakse oluliseks, et publik mitte ei elaks tegevusele
kaasa, vaid mõtleks kaasa autoriga ja teeks järeldusi. Kujutage
ette saali, kus istuvad külma kõhuga mõtlejad ning selle asemel,
et kangelaste kannatustele ja heitlustele kaasa elada, viivad nad oma
ajus läbi kaineid arutlusi. Brr!
Brecht
lõi suurejoonelisi näidendeid just sellepärast, et (teooria
teooriaks!) range (liigagi range ja seepärast ka vaevu rakendatava)
teooria ning tormi, vastuolulisust ja kirgi sisaldava normaalse
lavategevuse vahele jääks tema jaoks siiski mingi erisus. Ema
Courage'i” saab lavastada ainult siis, kui sul on teatris
suurepärane (hoidugem siiski ettevaatlikult epiteedist великая!)
tragöödiatalendiga näitlejanna, kes suudab oma energiaga täita
kogu saali ja panna publiku kaasa elama oma nii eksimustele kui
kannatustele, mida elab läbi tema kangelanna, keda sõda solgutab
ühest äärmusest teise.
Teater
NO99-l selline näitleja on – Marika Vaarik. Ja Õunpuu laseb tema
tragöödia-andel täie jõuga väljenduda.
Lavastaja töötab justkui Brechti teoreetiliste seisukohtade ja kaasaegse teatri praktika vahel. Ja jätab ruumi „võõritusefektile” - Paul Dessau muusikale kirjutatud Brechti songidele, mis kord agressiivselt kõmisevad, kord jälle kostavad sootuks kurblikult. Laule esitades väljub näitleja hetkeks rollist, kuid siiski mitte päriselt. Kui Marika Vaarik laulab finaalis: „Ja kestab [sõda] veel sada aastat, kuid eal ei võida väike mees” – siis laulab ühtaegu nii näitleja ise kui ka vaene Ema Courage, kes on kolmekümneaastases sõjas kaotanud kõik oma lapsed ja vara, kuid pole siiski mõistnud, et sõda ei anna mitte ainult talle kui ärinaisele elatist, vaid ka tambib ta mutta.
Kui vapper sõdur Eilif (Jarmo Reha) on saanud hakkama järjekordse „kangelasteoga” (lühikesel vaherahuhetkel on selline kangelastegu tsiviilelanike vastane sõjakuritegu!), laulab ta ulja sõdurilaulu „Kui jälle sindelkatusel kumab valge kuu, koju mind oota ja ole mulle truu, nii sõjamees naisele hõikas” ning Ema Courage vastab talle samas marsitaktis: „Nagu pilv mööda vaob, koos nendega kaob meie õnn, teie teod meid ei soenda. Naine üksinda jääb, ainult jumal taevas näeb, ei keegi ta pisaraid loenda.” Sel hetkel pole meie ees laval pelgalt näitlejad, vaid ka nende loodud tegelaskujud: põrgutulle vajuv noormees ja kõige toimuva paratamatuid tagajärgi nägev ema.
Brechti
näidendis on Kolmekümne aastane sõda kõigi sõdada mudeliks ja
sümboliks. Sõdade, mis algavad ühtede aplusest, teiste
enesekindlusest ja kolmandate tuulenuusutamisest. Nendeks
kolmandateks on valitsejad, kelle alamatest kolmandik ei soovi elada
nende andetu võimu all. Ja need valitsejad on seadnud osa oma maast
võrdseks tähtsuselt kogu maakeraga ning kui ka see ei aita –
jooksnud „suuri poisse” appi paluma.
Lavastuses
kostub täiesti suurepärane dialoog:
COURAGE: Poolakad siin Poolas poleks tohtinud ennast sellesse segada. Tõsi küll, et meie kuningas meie vägedega siia sisse marssis, aga selle asemel, et poolakad rahu oleksid pidanud, hakkasid nad siin ennast omaeneste asjusse segama ja tungisid kuningale kallale, kui see parajasti kõige rahulikumate mõtetega maale tuli. Nii on nad ise rahu rikkumises süüdi ja kõik veri langeb nende pea peale.
PASTOR:
Meie kuningas peab silmas ainult rahu. Keiser on painutanud oma ikke
alla kõik rahvad, niihästi poolakad kui sakslased ja meie kuningas
peab nad vabastama.
Ma
polnud ammu Brechti üle lugenud ja arvasin, et kindlasti on teater
selle teksti juurde kirjutanud: kui valulikult aktuaalselt see kõlab!
Jõudsin koju, avasin raamatu. Ei – mitte midagi ei ole juurde
kirjutatud. Näidendi tekstile ei ole midagi lisatud, ainult
kärbitud. Neidki kärpeid on üsna vähe, kuid lavastus kestab ometi
kolm ja kolmveerand tundi. Algul on lavastuse rütm energiline,
sõdurlikult uljas. Kohtab erilise musta huumoriga tembitud stseene
nagu näiteks see, kus värbajad veenavad Eilifit teda ootavates
säravates saavutustes või kus seesama Eilif loodab oma marodöörluse eest au kord kindralilt, kord pastorilt (pastorit mängiv Gert
Raudsep paneb talaari peale mundri ja pähe sulgedega kiivri).
Aeglaselt nõrgub energia lavastusest välja ... (Väliselt! See on
teadlik lavastuslik võte: vaatajani peab jõudma tegelaste väsimus
üheülbasest sõjaskisofreeniast!)
Väike
inimene – meie ajastu traagiline kangelane
„Ema
Courage'is” on sõda nagu kiuste vabastatud kogu oma
paraadfassaadist: au kuulub kõigile neile, kes on kuskil kaadri
taga, keda me ei näe, lavastuse tegelaste osaks on vaid
sõjakohustuse raskused ja kaotused, mis tuleb kannatlikult ära
taluda (see väljend on jäänud meelde Nõukogude armeest, kus selle
tähendust sai kogeda omal nahal!)
(Väike)
rea-inimene, kes elab (nagu kõlab hiina needus) huvitaval ajal, saab
elukogemuse peamiselt katastroofiolukordadest ning peab seejuures ise
jõudma arusaamisele kriiside, depressiooni, sõdade ja revolutsiooni
põhjustest. Tal on valida mitme halva vahel, mille hulgas vaevalt
küll on võimalik leida vähem halb. Suured inimesed jäävad
ise tragöödiaväljalt välja. Nad viivad maailma katastroofideni,
riskeerides ise seejuures vähesega – kui ka midagi peaks juhtuma,
oskavad nad alati oma pangaarvetega ohutusse kohta pakku jõuda.
Need,
kes on selle maailma jaoks liiga head – hukkuvad. Ma olen õpetanud
sind olema aus, aga igal asjal on piir,” ütleb Ema Courage
lihtsameelsele pojale Schweizerkasele (Simeoni Sundja). Schweizerkas
sureb ausalt, aga mõttetult: päästes endale usaldatud polgukassa.
Tumm Kattrin hukkub kangelaslikult: tema trummi helid päästavad
sissepiiratud linna. Tegu oleks puhta ja ennenägematu kangelasteoga,
kui poleks seda, mis juhtub järgmisel päeval. Courage peab oma
matka jätkama. Päästetud lubavad Kattrini maha matta. Aga mitte
lihtsalt niisama: üks neist haarab Courage'il hõlstist, teine
sirutab tema poole paluva peo. Ja ema loeb sirutaja jäise pilgu all
peole münte. Need, kelle eest Kattrin hukkus, pole sugugi muutunud
puhtamaks ega ausamaks.
Väikese
inimese osaks on suur tragöödia. Isegi kui ta on geniaalne survivor
(ellujäämiskunsti meister). Nagu imeliselt küüniline Kokk (Rasmus
Kaljujärv). Nagu ka Courage ise ...
Mida
lähemale liigub lavastus finaalile, seda enam tumenevad paljude
tegelaste näod, alustades sõjateedel edu kogenud kurtisaan
Yvette'ist (Helena Pruuli). Algab inimlikkuse kadumine.
Viimane
„lahingustseen”, milles hukub Kattrin, on Teater NO99 lavastuses
lahendatud väljendusrikkalt ja hirmuäratavalt. Linna piiravad
poolpaljad, kurjakuulutavates sõjamaalingutes metslased. Euroopa
tsivilisatsioon on end selles sõjas ise hävitanud ja Euroopa
varemeil võideldakse selle eest, mida ringiuitavatel metsikutel
hordidel õnnestub veel säilinust endale rebida.
Viimane
hoiatus – ühtaegu loojate isiklik ja brechtilik
Ja
viimane song – Courage laulab seda teatri väikese
jazz-bandi saatel, kus muusikuks on pea kõik näitlejad. Selline
väike orkester. Aga mitte enam lootuse-orkester nagu sentimentaalsel
Okudžaval, vaid lootusetuse.
kes surnud on, las puhata;
kuid see, kes surnud pole veel,
mis muud kui matkab maisel teel.”
Courage
on kaotanud kõik – ja ta ei ole mõistnud mitte midagi. Ta jätkab
oma matka mööda vareste, granaatide ja vaklade poolt tuuseldatud
teed. Väike inimene loodab ikka veel, et juhtub ime. Tema usku ei
murra miski.
Teater NO99 „Ema Courage” – just sellist sõnumit tänapäeva teatrilt ootakski. Kui see sõnum veel vaid jõuaks ka pärale!
Boris Tuch
Stolitsa, 5. november 2016