Teater NO99 jäi Tampere festivalil kriitikuile silma

Välismaa kriitikuile sümpatiseeris NO99 lavastuse „Rise and Fall of Estonia” leebe riigikriitika.

Äriuudistele spetsialiseerunud Venemaa päevalehe Kommersant kriitik kiidab Tampere teatrifestivalil 10. augustil etendunud NO99 teatri lavastust „The Rise and Fall of Estonia”, mis kõneleb Eesti lähiminevikust ja tänapäevast. „Lavastaja Tiit Ojasoo ja tema kaasautor ja dramaturg Ene-Liis Semper mõtisklevad sellest, mis on saanud nende maast, – ja nende järeldused on kaugel väikese, ent uhke riigi ametlikust optimismist,” kirjeldab arvustaja talle paljude festivalil etendunud tükkide keskelt silma jäänud teost.

„Tähtis, et kompleksidest, õnnetustest ja inimeste ja riikide nõrkusest räägitakse õiglase raevuta ja enesehävituseta, vaid lõbusa näitleja tähelepanelikkusega ja kõigest liigsest puhastatud mänguga. Nüüd on vaja öelda kõige tähtsamat, kõiki neid stseenikesi näevad inimesed ekraanilt,” on kriitik vaimustunud lavastuse tehnilisest lahendusest, ja kirjeldab, et kohati tundus talle, et vaatabki filmi: „Liiga täpselt ja hästi mängivad, nagu oleks paljudest duublitest valitud parimad.” Kriitik jõuab finišisse kokkuvõttega, kus nimetab NO99 suurepäraseks teatritrupiks.

Oma hinnangu andis lavastusele ka Helsingin Sanomate kriitik, kes leiab, et „Rise and Fall of Estonia” on oma parimatel hetkedel tihe ja üllatav, halvematel aga banaalne. „See lavastus ei õhuta revolutsiooni ega isegi mitte ministri tagasiastumist – kuigi mõlemat on NO99 varem teinud –, vaid esitab mõned mälupildid lõunanaabri lähiminevikust,” sõnab Hesari teatriarvustaja. Tema sõnul hoopis jälgitakse rahvast, kes kugistab ja ahnitseb, justkui homset päeva ei tulekski.

Teatrid tuuritavad

Tampere teatrifestival toimus 6.–12. augustini. Lisaks juba kaks korda varem Tampere festivalil esinenud NO99 teatrile etendusid seal ka Von Krahli teatri ja Kristian Smedsi ühisprojekt „Karamazovid” ning eestlastele tuttava briti-saksa trupi Gob Squad lavastus „Kitchen”. NO99 lavastus „Rise and Fall of Estonia” esietendus 2011. aasta kevadel Nokia kontserdimajas ja on sellest ajast osalenud paljudel rahvusvahelisel teatrifestivalidel.


Mari Peegel
EPL, 22. august 2012